Jag drömde en dröm inatt. Märkligt hur man kan hitta olika ämnen för sina drömmar, från jakt på marsipangrisar med sugrör och jordnötsringar till målformuleringar i verksamhet och uppdrag :)
Mål kan sättas på olika nivåer i en organisation, från målen för helheten till mål för enskilda grupper eller projekt. Mål (eller syftet med en verksamhet) kan vara direkta eller indirekta. Direkta mål är när en av fabrikerna sätter mål för sin lönsamhet eller sin produktionskapacitet som direkt kan kopplas till organsiationens övergripande mål om vinst och produktion. Indirekta mål är mål som driver på arbete som stöder den verksamhet som har direkta mål. En servicegrupp som ska smörja alla maskiner i fabriken, eller lunchrestaurangen som ska hålla alla som arbetar mätta och glada har inte mål som direkt syns i toppens direkta mål utan bidrar på olika tydliga sätt till helheten. Man ingår i en process som levererar ett slutresultat men det är några steg bort innan man ser hur man bidrar. Det här är ju allmänt känd problematik i all målstyrning men det är samtidigt här som vi ofta ramlar omkull i modellen och dess komplexitet i kombination med vår ambition. Om vi sen lägger till att mål kan delas upp i tiden så blir det ju en cool kvadrat av möjligheter. Mål för helheten på kort och lång sikt, mål för avdelningar ner till projekt på kort och lång sikt. Vad kopplas till vad om vi ska få spårbarhet och förståelse?
Jag tror att det är viktigt att skapa en bild av hur mitt projekts resultat (en produkt, en process, ett dokument, en utbildad person osv.) ska komma att användas. Den verksamhet som ska använda produkten har förväntningar och krav på produkten som jag måste se till att den uppfyller. Målet för produkten är att uppfylla dessa krav. Hur dessa krav är kopplade till de övergripande målen är inte min sak att ansvara för, men det är viktigt att jag förstår hur kopplingarna ser ut för att förstå helheten. De effekter som ska uppnås ligger också hos brukaren av produkten. Vad vill de uppnå och vad är syftet med att ta fram produkten? Vad i deras verksamhetsplan för att uppnå sina mål ska vår produkt bidra till att nå?
Med detta resonemang kommer alltid det jag levererar rent konkret ur en sektion, ett projekt eller en avdelning att landa hos kravställare, inom eller utanför organisationen. Målen för denna produkt är att uppfylla kraven och de behov som brukarna har. Effektmålen för produkten är att bidra till att uppnå mottagarnas egna mål eller strategier, att fylla syftet med produkten som en del i mottagarens högre, eller mer strategiska arbete. På det sättet kan vi se till att alla delar av en organisation stegvis bidrar med produkter och effekter i kopplingar mellan produkter-krav och effekter-mål hela vägen upp till toppen och ägarna, och hela vägen ut till användarna och köparna.