Läste Dagens Nyheter på flyget till Stockholm i morse. Medan jag helt oförskräckt flög söderöver utan att ha kollat om resebyrån kompenserat för resan förstummades jag av en fantastisk artikel. Den handlade om ett nytt konsumtionsmönster som antas påverka intäkter, resultat och i slutändan aktiekurser för några av de stora textildetaljisterna – läs Hållbarhet ersätter slentrian. Den fick mig att fundera på vilka drivkrafter som driver vårt samhälle mot hållbarhet. I det här fallet är det inte regleringar eller förbud utan sunt förnuft och trender hos ungdomar :) Istället för att slentrianköpa kläder för att “få nya färger i garderoben” köper de begagnade kläder eller dyrare kläder med bättre kvalitet…som håller längre eller som går att sälja vidare!
Som artikelförfattaren Pia Gripenberg skriver “Faktum är att nästan ingen vuxen i västvärlden behöver köpa några nya kläder alls inom överskådlig tid. Vi har så vi klarar oss och mer därtill” vilket ju är fruktansvärt sant och ger en rätt läskig känsla åt klädhandlandet. Eller vilket överkonsumtionshandlande som helst för den delen. Jag blir genast nyfiken på hur vi skulle kunna spinna vidare på detta och hjälpa till att ändra beteendet. Hur kan vi hitta symboler och frontfigurer som kan stå modell för nya shoppingmönster? To be done and to be continued!
Och jag ska se till att vi miljökompenserar våra resor. Omedelbums!